onsdag 14 november 2012

Ljus i mörkret! Vilken lampa ska man välja?

Fortsätter med pendlingen t o r jobbet och fick förra veckan ihop 30,5 mil på totalt fem resor.
Råkade igår ut för ett missöde när jag skulle sätta mig på cykeln och köra hem. Framlyset vägrade fungera och utan lyse så går det inte. Blev bussen hem...

Mina Magic Shine MJ-808 av första generationen sjunger på sista versen så här i början på sin tredje säsong. Köpte två stycken genom deal extreme i oktober 2009. Efter första säsongen så slutade det ena batteriet att fungera. Ett problem som numera är ganska välkänt när det gäller denna typen av enkla batterier som denna lampan är/var utrustad med. Både dioder och förhoppningsvis även batteriet (antagligen inte..) har utvecklats sedan dess.
Båda lamphusen fungerar fortfarande även om sladden invid kontakten på den ena lampan har fått en liten skada. Det andra batteriet fungerar fortfarande.
Vet ej riktigt varför det inte fungerade igår. Sköljde som vanligt av cykeln när jag kom till jobbet och satte sedan batteriet på laddning. Trots det så fungerade det inte på eftermiddagen när jag skulle hem. Slet loss batteriet och lampan från cykeln och tog  med det hem.
Satte batteriet på laddning hemma och senare under kvällen så fungerade allt igen. Vet alltså inte om felet berodde på fukt som trängt in någonstans eller om laddaren på jobbet är defekt.
Har iaf med mig allt till jobbet idag + en billig reservlampa så att jag säkert kan cykla hem idag.

Hade redan innan denna incidenten börjat spana efter nya lampor och har hittat flera vettiga alternativ.

Mest för pengarna?

I särklass mest för pengarna verkar denna lampan ge, som enligt initierade personer ger någonstans mellan 1400-1800 äkta Lumen och har ett batteri som passar dom lamporna jag redan har. Detta till en kostnad som är mindre än för bara ett nytt batteri från Magic Shine. Om paketet smiter förbi tullen så har man den hemma för under 400;-. Nackdelen är dock, precis som på mina 808or och flera andra liknande budgetlampor, att man måste bläddra igenom alla effektlägena, inklusive "OFF" och "STROBE" för att komma tillbaka till t.ex "HIGH" om man behövt blända ner vid exempelvis ett möte.
Ska man bara köra i skogen är det inte ett lika stort problem som om man kör mest på trafikerade vägar (vilket jag gör). Lite större än mina 808or men förmodligen upp till tre gånger så mycket ljus på högsta läget.
Kommer nog slå till på en sån här bara för att priset är så extremt bra och att jag då också får ett nytt batteri.

Bästa lampan för cykling på trafikerad väg?

Nästa steg prismässigt, och enligt vissa, en av dom absolut bästa lamporna för cykling på trafikerad väg kommer från Philips och heter SafeRide.
Kan köpas från t.ex Rose Bikes för 849;-. Finns även i set med en baklampa för 903 ;-
Det som gör den så bra är att den har en reflektor, liknande halvljus på bilar, som gör att du inte bländar mötande trafik på samma sätt som med dom andra lamporna som jag nämner. Det är alltså en lampa som är bättre för vägen än för skogen. Cyklar man mest i skogen vill man nog helst ha ngn av dom andra lamporna.
Nackdelarna för mig är storleken och framför allt batteritiden. Här är ett utförligt test av denna lampan.
Eftersom jag kör mest på trafikerade vägar säger förnuftet att jag borde välja denna men jag ändrar mig från dag till dag...

MJ-880 ligger bra till..

Väldigt sugen är jag på denna lampan från Magic Shine. Finns även i en ännu starkare version för £ 20 mer.
Den billigare versionen räcker mer än väl. Finns också i set tillsammans med en annan mycket bra lampa, MJ-872, för "fyndpriset" £ 200. Var nära jag köpte detta igår men avvaktade igen när jag fick igång min gamla lampa.
Test av denna lampan finns här. Grymt mycket ljus för pengarna men bländningsrisk för mötande trafik även på lägre effektnivåer p.g.a att ljusbilden inte är utvecklad för att användas i trafik. Lätt att bläddra mellan olika effektlägen är det också. Det kliar i köpfingret...

Magic Shine har även en del andra intressanta alternativ som kan vara värda att överväga och på ebay.com finns hur mycket som helst. Ta dock uppgifterna om påstådd ljusstyrka, Lumen, med en stor nypa salt.

Sportlampan.se har också några alternativ och intressantast är Xtreem-modellen men jag är inte helt såld på knapparnas funktioner och avsaknaden av kylflänsar. Vad jag däremot gillar är storleken på batteriet/batteritiden, 6600 mAh, och att det är XML-U2 dioder. Priset är också helt ok.

Vill man följa vad som händer i cykellampornas värd så är detta en bra tråd på Happy MTB

Edit: mtbr.com har gjort omfattande lamptester 2011 och 2012. Bikeradar.com har också mycket läsvärt.
Och googlar man runt lite finns det extremt mycket att läsa. Cykelbelysning är ett ämne som engagerar!

Jag känner att jag snarast måste köpa minst en lampa till eftersom det verkar som om mina nuvarande är på väg att ge upp. Cyklar ju mycket på vintern och då ofta i mörker och även regn/snö så att ha en lampa man kan lita på känns viktigt.
Brukar, som sagt, ha ett framlyse i form av en MJ-808 + en liten diodlampa som jag kan använda i nödfall om 808an skulle gå sönder. Den lilla diodlampan räcker bara för att synas men man ser inte så mycket själv...

Vi ses i mörkret!


4 kommentarer:

  1. Jag fick hem ebay-lampan i förrgår och den gick förbi tullen utan problem. Två veckor från beställning till leverans och efter ett kort test så kan jag konstatera att den lyser som tusan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Låter bra Jocke! Kan tänka mig att köpa denna lampan + ngt av dom andra nämnda alternativen.

      /Nicke

      Radera
  2. Philipslampan är grym, använder den när jag är ute i trafiken.Bilarna bländar av innan du ens ser dom ;)
    När det är mindre skogsvägar kör jag med 3x xm-l lampan(får en till nu i dagarna) Den funkar bäst på andra läget och lyser som tusan , och med 2st så har man nog så det räcker och blir över.

    LL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Philipslampan är jag mycket nöjd med. Kina-lampan kom på åtta dagar och ger extremt mycket ljus för pengarna men är snudd på värdelös (för medtrafikanterna) när man kör på trafikerade vägar.

      Radera